ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΔΟΥ

Χωρίς ψήφους ακόμα
Υποβλήθηκε από aiakos στις Δευ, 10/12/2012 - 22:05. - 0 Σχόλια

 

 

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΟΦΕΛΟΥΣ ΚΛΕΙΣΙΜΑΤΟΣ ΔOY ΑΙΓΙΝΑΣ

 

Η πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών για το μαζικό κλείσιμο ΔOY σε όλη την επικράτεια, έχει δημιουργήσει αρκετά προβλήματα και προβληματισμούς.

Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα σοβαρό για τις νησιωτικές περιοχές όπου οι δημόσιες υπηρεσίες πέραν των υπηρεσιών που προσφέρουν στους κατοίκους, προσθέτουν ζωή και στις τοπικές κοινωνίες ιδιαίτερα κατά τους νεκρούς χειμερινούς μήνες.

Δεν είναι πολύς καιρός που στα πλαίσια της αποκέντρωσης  πολλοί δημόσιοι υπάλληλοι αποφάσισαν να εγκατασταθούν στην επαρχία ακλουθώντας την τότε κυβερνητική πολιτική.

Και φτάνουμε στο σήμερα που η «σωστή πολιτική» είναι η συρρίκνωση χωρίς όμως να υπολογίζεται το οικονομικό και ιδιαίτερα, το κοινωνικό κόστος που επιφέρει αυτή η πολιτική σε αυτούς τους ανθρώπους.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή του προγράμματος συρρίκνωσης των ΔΥΟ είναι η μηχανογράφηση των υπηρεσιών και η μετατόπιση πολλών αρμοδιοτήτων στους φοροτεχνικούς λογιστές με ταυτόχρονο άνοιγμα του επαγγέλματος   των λογιστών ώστε να εξυπηρετηθούν οι νέες ανάγκες.  Όμως τα προβλήματα του taxis δεν έχουν επιλυθεί και το taxis 2 που είναι απαραίτητο για την ομαλή λειτουργία της πολιτικής συρρίκνωσης των ΔOY δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί

Ενόψει της συρρίκνωσης, πολλοί υπάλληλοι, κυρίως οι αρχαιότεροι και ποιο έμπειροι, προτιμούν τον δρόμο της πρόωρης συνταξιοδότησης με αποτέλεσμα την μη ομαλή λειτουργία των εναπομεινάντων ΔΟΥ. Πέραν τούτου, το ηθικό βρίσκεται σε πολύ χαμηλό επίπεδο με επιπλέον επιβάρυνση στην απόδοση.

Ως βασικό επιχείρημα για την μείωση του αριθμού των ΔOY χωρίς την αντίστοιχη μείωση του αριθμού των υπαλλήλων, αναφέρθηκε το «κόστος λειτουργίας τους».  Με βάση αυτό τον ισχυρισμό, αποφάσισα την εκπόνηση μιας ανάλυσης κόστους οφέλους τύπου  case study για την ΔOY Αίγινας .

Σκοπός της μελέτης είναι να προσδιοριστεί το κόστος λειτουργίας της ΔOYΑίγινας ώστε να μπορέσουμε να κρίνουμε αν ο ισχυρισμός μείωσης των δαπανών που ισχυρίζεται το Υπουργείο, ευσταθεί.

 

 

 

 

Προσδιορισμός κόστους λειτουργίας ΔOY Αίγινας

ΕΞΟΔΑ

ΚΟΣΤΟΣ

%

ΕΝΟΙΚΙΟ ΕΤΟΥΣ

60.120

86

ΔΕΗ

2.100

3

ΟΤΕ

3.000

4,3

ΥΔΡΕΥΣΗ

120

0,26

ΑΝΑΛΩΣΙΜΑ/ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

4.500

6,44

ΣΥΝΟΛΑ

69.840

100

 

 

 

ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟ

9.97

0.00014

 

Το ενοίκιο καταλαμβάνει το 86% του κόστους λειτουργίας ενώ όλα τα υπόλοιπα έξοδα καταλαμβάνουν το άλλο 14%.

Ο αριθμός των φορολογουμένων υπολογίστηκε σε 7.000 (1,500 επιχειρηματίες και 5.500 μισθωτοί και συνταξιούχοι).

Ως κόστος δεν υπολογίζονται οι αμοιβές των υπαλλήλων διότι οι θέσεις τους δεν καταργούνται με την κατάργηση της ΔOY. Κατά συνέπεια η μισθοδοσία τους συνεχίζεται κανονικά.

Κατά συνέπεια το οικονομικό όφελος του υπουργείου Οικονομικών από το κλείσιμο της ΔOY ανέρχεται σε μόλις 69.840 ευρώ, ποσό το οποίο δεν ανταποκρίνεται ούτε στα έσοδα της ΔOY πολύ δε περισσότερο στο κοινωνικό κόστος που θα υποστούν οι υπό μετάθεση υπάλληλοι.

Προσδιορισμός κόστους εξυπηρέτησης Αιγινητών από ΔOY Α Πειραιά

ΠΡΑΞΕΙΣ ΑΝΑ ΕΤΟΣ

 

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

650

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΗΤΕΣ

1.420

ΕΝΤΑΛΜΑΤΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ

1.100

ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ

1,250

ΣΥΝΟΛΑ

4.420

 

 

ΚΟΣΤΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ & ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ

88.400

ΚΟΣΤΟΣ ΣΕ ΧΑΜΕΝΕΣ ΕΡΓΑΤΟΩΡΕΣ

110.500

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ

198.900

 

 

ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗ & ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

45.00

 

Στο κόστος μεταφοράς έχει υπολογιστεί εισιτήριο με συμβατικό πλοίο για 4.420 επισκέψεις και δεν έχουν υπολογιστεί επισκέψεις  για έκδοση κλειδάριθμου, κατάθεσης συμπληρωματικής δήλωσης, λήψης αντιγράφων και άλλων διεκπεραιώσεων.

Το κόστος χαμένων εργατοωρών υπολογίστηκε με 5 ευρώ ανά ώρα και 5 ώρες ανά ταξίδι.

Επομένως το κόστος ανά πράξη υπολογίζεται στα 45 ευρώ με την προϋπόθεση ότι ο φορολογούμενος θα εξυπηρετηθεί με μια μόνο επίσκεψη στην Α Πειραιά.

 

 

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Από την ανάλυση προκύπτει ότι το οικονομικό όφελος  από το κλείσιμο της ΔOYείναι ελάχιστο με βάση τις εξαγγελίες για μεγάλη εξοικονόμηση πόρων. Το δε οικονομικό κόστος των φορολογουμένων του νησιού είναι σχεδόν τριπλάσιο .

Πέραν του οικονομικού κόστους , υπάρχει και το κόστος υποβάθμισης του νησιού από την έλλειψη υπηρεσιών το οποίο είναι ανεκτίμητο. Το κλείσιμο των υπηρεσιών μειώνει δραματικά την δυνατότητα ανάπτυξης της περιοχής και ιδιαίτερα μιας νησιώτικης περιοχής όπως η Αίγινα.

Επιπλέον, η αναδιάρθρωση του κράτους και ιδιαίτερα των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών  είναι αναγκαία και επιβεβλημένη. Δεν πρέπει όμως να έρθει μέσα από διάλυση των πάντων. Η μετάβαση πρέπει να είναι ομαλή και να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες της κάθε τοπικής κοινωνίας. Η λύση στα σημερινά αδιέξοδα δεν μπορεί να έρθει μέσα από οριζόντιες περικοπές και μαζική συρρίκνωση . Αυτή είναι η συνταγή του οικονομικού μαρασμού και όχι της πολυπόθητης ανάπτυξης.

Μια μεταβατική περίοδος προσαρμογής όπου οι πραγματικές τοπικές ανάγκες θα εναρμονιστούν με τις επιταγές εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης είναι όχι μόνο αναγκαία αλλά και επιβεβλημένη.

Η αναστολή κλεισίματος της ΔOY Αίγινας (καθώς και κάθε νησιωτικής ΔOY) τουλάχιστον μέχρι την πλήρη και δοκιμασμένη εφαρμογή του  taxis 2   είναι αναγκαία.                                              

 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ   ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

Οικονομολόγος